Total Pageviews

Monday, November 8, 2010

Eu nu strivesc corola de lumina lumii de Lucian Blaga

Poezia este o arta poetica moderna,asezata de Lucian Blaga in deschiderea vol sau de debut,''poemele luminii''(1919).Blaga isi exprima crezul sau artistic in stransa leg cu concepte ale creatiei filozofice de mai tarziu.Astfel el stabileste o leg deosebita intre creator(eul liric),creatie(opera in sine) si lume(''altora'').
El, ca si creator isi doreste o potentare a misterelor lumii, o ascundere a acestora fiind constient ca o lume fara mister nu poate exista.Astfel cunoasterea sa este una luciferica specifica doar creatorilor,celor capabili sa inteleaga rolul misterului in univers.
Ceiilalti,oamenii simpli,isi doresc sa cunoasca tainele lumii,cunoasterea lor fiind una paradisiaca,logica,rationala.Din aceste 2 tipuri de cunoastere reiese si opozitia pe care este construit intregul text:''lumina mea-llumina altora''.
In conceptia poetului misterul nu poate si niciodata revelat pe deplin,deoarece Marele Anonim nu permite acest lucru pentru a nu se crea un dezechilibru in univers.De asemenea orice cunoastere totala ar apropia omul de divinitate,iar acest lucru nu poate fi permis.Tocmai de aceea Marele Anonim aplica intre mister si ceilalti o ''cenzura transcendenta''.POetul merge astfel pe aceeasi idee a mentinerii misterului a ascunderii lui.
Titlul este simbolic pt intreaga poezie fiind reluat in primul vers:Pron pers ''eu'' il reprezinte pe eul liric,singurul care lupta pt misterul absolut intrand astfel in opozitie cu restul lumii;fol vb negativ''nu strivesc'' accentueaza ideea ca poetul mentine tainele,ceilalti fiind vinovati de ''pieirea lor'';metafora ''corola de minuni a lumii''reprezinta perfectiunea(prin ideea de cerc),tainele care ne inconjoara pe fiecare dintre noi,dar si intregul univers.
Prezenta eului liric este resimtita puternic atat prin repetitia pron pers ''eu'',dar si prin fol posesivelor ''calea mea'',''lumina mea'',''ochii mei''.
Textul are 3 secv,primele 2 punand accent pe opozitia dintre poet si ceilalti,iar ultima secv(ultm 2 versuri)repr o concluzie a intregii poezii.
In prima secv (primele 5 versuri) eul liric se declara pastrator al tainelor luminii care se concretizeaza prin metaforele ''flori''(viata,frumosul),''ochi''(cunoasterea),''buze''(iubirea),''morminte''(moartea).
Eul liric este acela care intalneste tainele peste tot in jurul sau insa are o atitudine protectoare fata de acestea(''nu strivesc si nu ucid tainele'').
Spre deosebire de atitudinea lui,ceilalti isi doresc sa descop misterul acest lucru observandu-se in secv a 2 prin fol vb ''sugruma'',alturi de metafora''vraja nepatrunsului ascuns''.
Cunoasterea paradisiaca este subliniata prin fol metaforei''lumina altora'' ce reprezinta omul comun dornic de dezvaluirea misterului.
Cea dea 2 secv incepe cu subst ''Lumina'' scris cu majuscula tocmai pt a sublinia ideea ca lumina este  o metafora simbol a textului,dar si a intregii creatii a lui Blaga.Propozitia ''Lumina altora,lumina mea se concretizeaza, la fel ca si actiunile rtepr prin verbe.Astfel omul comun ("lumina altora") are drept scop dezvaluirea misterului in cele mai ascunse locuri:"sugruma vraja nepatrunsului ascuns".
Atitudinea eului liric (introdusa prin conjunctia "dar") este dimpotriva una propice misterului pe care incearca sa il ascunda de ochii celorlalti ("sporesc a lumii taina");aceasta dorinta devine parca o datorie, o obligatie a oricarui creator simbolizat prin repetitia pron pers "eu":"dar eu/eu cu lumina mea [...] asa imbogatesc si eu".
Misiunea poetului este asemanatoare cu aceea a lunii, astru ce reusete prin "razele ei albe" sa ofere lucrurilor o noua identitate, ascunzand-o pe cea reala.
Rolul creatorului este unul de natura divina el apropiindu-se,prin potentarea misterului,de Marele Anonim,care pune o bariera intre minunile lumii si ceilalti,oamenii dornici de cunoasterii:"asa imbogatesc si eu intrunecata zare/cu largi fiori de sf mister".
Eul liric simte ca si-a facut datoria prin faptul ca a transf ''tot ce-i neinteles in neintelesuri si mai mari".De aici rezulta si concluzia cuprinsa in cea de-a treia secv introd prin conjunctia ''caci'':''caci eu iubesc/si flori si ochi,si buze si morminte".
Foloseste verbul "iubesc" arata faptul ca iubirea este motorul fiecarei actiuni,lumina specifica eului liric venind din inema si nu din minte.
Reluarea enumeratiei "flori,ochi,buze,morminte"si accentuarea fiecarui elem pri fol adverbului de intarire"si" simbolizeaza faptul ca eul liric intelege si iubeste fiecare lucru din univer in parte,vazandu-l ca pe o minune,ca pe un mister.
Din punct de vedere al versificatiei,Blaga se inscrie pe linia poetilor modernisti pt care ideea era esentiala si mai putin materializarea ei prin vers.Astfel poezia este construita sub forma unei singure strofe cu 20 de versuri,rima este alba,iar masura variabila;majuscula este fol doar in doua situatii si are mai degraba un rol stilistic de accentuare a unei idei(''Eu'',''Lumina'').
Aceasta modalitate de concepere a textului ii ofera posibilitatea cititorului de al intelege si chiar de a rescrie conform propriilor idei si trairi.
Opera Eu nu strivesc corola de minunea lumii este un text semnificativ atat pt opera lui Blaga,dar mai ales pt lirica romaneasca in general. 

2 comments:

  1. „Eu nu strivesc corola de lumina lumii” ar fi un titlu frumos, sublim chiar! Păcat însă că Lucian Blaga n-a scris așa ceva niciodată...

    ReplyDelete
  2. Te-as sfatui sa te informezi mai bine inainte de a lasa comentarii

    ReplyDelete